A
|
|
AXĂ DE DIRECȚIE
|
Pivotii de direcție superiori și inferiori de la roata virată sunt
intersectați de axa de direcție. În cazul unei suspensii rigide, axa de direcție
este linia formată la capătul de sus de suportul lonjeronului și de articulația
sferică la cel de jos.
|
AWD
|
All wheel drive. Prescurtare pentru tracțiunea
integrală, pe toate roțile. Prescurtarea se întâlnește mai mult la mașinile
japoneze.
|
AX OSCILANT
|
Suspensie independentă situată în spatele mașinii ce utilizează semiarbori
cu articulații cardanice la capetele interioare, de ambele părți ale diferențialului.
|
ATF
|
Automatic Transmission Fluid. Prescurtare pentru
uleiul folosit la cutiile automate de viteză sau la servodirecții.
|
ASR
|
Sistem inovativ care împiedică rotirea roților de tracțiune oferind
stabilitate. Acest lucru este posibil micșorându-se electronic puterea
motorului sau prin frânarea roții care are tendința de răsucire. Reglarea
patinării tracțiunii mai este prescurtată: ETC, TC, TCS.
|
ATENUATOR DE ȘOC
|
Tip de amortizor elastic care acționează atunci când suspensia atinge
punctul maxim de comprimare. Acțiunea este aceea de rigidizare treptată a
suspensiei.
|
ASPIRAȚIE NORMALĂ
|
Se întâlnește la motoarele care nu necesită compresor de supraalimentare
sau turbocompresor pentru a se răci.
|
ARTICULAȚIE - TIPURI
|
Articulație cardanică - mecanism care
transmite mișcarea rotațională între doi arbori care nu sunt poziționați în
linie dreaptă. Este alcătuit dintr-un arbore de intrare și unul de ieșire.
Cea mai simplă articulație cardanică este cea în cruce numita „Hooke". Articulația de direcție (a
suspensiei) - montată pe șasiu este aliniată ca să reziste mișcărilor
longitudinale ale roții. Articulația sferică - alcătuită dîntr-o
sferă aflată într-un racord, întâlnită la suspensia față. Ea face posibilă
mișcarea roții odată cu suspensia, primind în același timp comenzi de la
motor.
|
ARTICULAȚIE
|
Componentă a suspensiei prevăzută cu un racord la fiecare capăt
|
ARC PLAN
|
Mai multe plăcuțe flexibile din oțel, curbate, de mărimi diferite, montate
una peste cealaltă. Rolul lor este de a prelua șocurile, forma curbată
permițându-le să reacționeze prin îndoire la forțele care exercitează asupra
lor.
|
ARBORE RADIAL RĂSUCIT
|
Un tip de arbore semiindependent întâlnit la suspensia roților din spate
în cazul vehiculelor cu tracțiune frontală. Acest tip de arbore este mai
compact și mult mai puțin costisitor decât un sistem de suspensii
independente.
|
ARC ELICOIDAL
|
Bară de metal, spiralată, elastică, care poate fi supusă presiunii sau
extinsă, revenind apoi la poziția inițială. Are rolul de a izola vehiculul de
drum și sunt folosite ca arcuri de suspensie.
|
APUPARE
|
Fenomen opus plonjării. Acesta apare datorită transferului de încărcătură
de la suspensiile față la cele spate. Se manifestă prin afundarea părții din
spate a mașinii la o accelerare dură.
|
ARBORE CU CAME
|
Arbore rotitor prevăzut cu came sau dinți externi, care închide sau
deschide valvele de cilindru ale unui motor. Există și un tip de arbore cu
came în chiulasă în care tipul de dispunere a supapelor este diferit.
Poziționarea arborelui cu came în apropierea supapelor face ca acestea să se
deschidă și să se închidă mai rapid, lucru care rezultă într-o turație mai
mare a motorului.
|
APRINDERE DUBLĂ
|
Aprindere a amestecului de combustibil-aer generată de două bujii pe
cilindru și nu de una. Acest tip de aprindere este folosit de Alfa Romeo și
Mercedes Benz. Italienii numesc această aprindere Twin Spark.
|
ANTI-PLONJARE
|
Trăsătura suspensiei față care acționează ridicând corpul mașinii, reducându-se
plonjarea cauzată de frânare. Acest sistem transformă forțele induse de frânare
într-o forță verticală care ridică partea frontală a mașinii.
|
ANGRENAJ
|
Roți zimțate de angrenaj construite din oțel dur care trimit puterea între
arborii de mișcare. Se întâlnesc mai multe tipuri de angrenaj. Angrenajul diferențial
transmite puterea motorului la puntea motoare. Poziționarea lui face ca
roțile din spate să se învârtă la viteze diferite în cazul unei curbe.
Angrenajul planetar este folosit de cei de la Benz și este alcătuit din mici
pinioni în jurul unui angrenaj central care trec printr-un inel circular.
|
AMBREIAJ HIDRAULIC
|
Dispozitiv care transferă puterea între dispozitivele de intrare și cele
de ieșire cu ajutorul unui fluid. Ambreiajul hidraulic este compus din două ventilatoare,
(unul de intrare și unul de ieșire) închise într-o carcasă umplută cu ulei.
|
AMBREIAJ
|
Dispozitiv folosit pentru a transfera puterea de la cutia de viteze la roți.
Este alcătuit dintr-un mecanism pe bază de plăcuțe impregnate cu un material
pentru fricțiune, cu rol de transfer a energiei de la motor la puntea
tractoare. Este folosit și pentru a izola componentele care se rotesc ale
vehiculului de cele fixe. Ambreiajul se întâlnește și la compresoarele
aparatele de aer condiționat.
|
ALTERNATOR
|
Dispozitiv care furnizează energie pentru sistemul electric al
vehiculului, transformând energia rotațională în curent alternativ.
Alternatorul funcționează și pentru a încărca bateria.
|
ALEZAJ
|
Termen folosit pentru diametrul cilindrului unui motor cu piston care funcționează
cu benzină. Diametrul cilindrului poate fi mărit, acest lucru ducând și la o creștere
a capacității cilindrice, procedeu cunoscut drept realezare.
|
ALARMĂ AUTO
|
Sistem de securitate care împiedică pătrunderea prin efracție în vehicul.
În momentul activării acesta supraveghează motorul, ușile, portbagajul,
radio-ul și contactul motorului. Modelele de lux au integrate și un sistem de
supraveghere a spațiului din interiorul mașinii. Atunci când este declanșat,
semnalele acustice și sonore intra în funcțiune pentru 30 de secunde.
|
AIRBAG
|
Pernă de aer. Sistem de siguranță care în caz de
accident împiedică impactul pasagerului cu volanul sau planșa bordului prin
gonflarea unei perne de aer. Senzorul de declanșare se activează începand de
la o viteză de 25 km/h. Acesta calculează și locul unde are loc impactul
activând doar airbagurile laterale sau frontale, dupa caz. Airbagurile
laterale sunt integrate în spătarele scaunelor.
|
ACC (Adaptive cruise control)
|
Control de croaziera adaptabil. Dispozitiv constând dintr-un tempomat care se adaptează la vitezele celorlalți
participanți la trafic, ajustând distanța dintre vehicule. În viitor, ACC va
oferi coloanelor de camioane posibilitatea de a utiliza mai ușor un anume
tronson de circulație fără a pune în pericol siguranța traficului.
|
ABSORBITOR DE ȘOCURI
|
Dispozitive hidraulice folosite pentru a atenua efectul oscilațiilor
suspensiei. Aceste dispozitive transformă mișcarea în căldură împingând forțat
uleiul prin canale, canale ce fac parte dintr-un dispozitiv tubular.
|
ABS (Antilock braking system)
|
Sistem care împiedică blocarea roții la frânare și pierderea controlului
volanului pe suprafețe aluneacoase. Fiecare roată este dotată cu un senzor de
viteză care reduce presiunea de frânare. Acționează asupra roții care se
învârte mult mai încet decât celelalte. Sistemele ABS pot avea 2,3 sau 4
canale care pot fi setate pentru un set de roți sau pentru fiecare roată în
parte.
|
B
|
|
BAIE USCATĂ A CARTERULUI
|
Motor cu combustie
interna. Uleiul de ungere este stocat într-un rezervor separat și nu în
carterul motorului. Uleiul ajunge la motor fiind pompat separat.
|
BAIA DE ULEI
|
Spațiul în care se
scurge uleiul situat sub vilbrochen, din ansamblul blocului motor.
|
BARA DE TORSIUNE
|
Un tip de arc care
pe măsură ce este comprimat sau întins se răsucește. Astfel de arcuri sunt
folosite în sistemul de suspensii, ele fiind simple și robuste.
|
BARA STABILIZATOARE
|
Element de suspensie
care se întâlnește la ambele capete ale mașinii sau doar la unul. Rolul său
este de a reduce alunecarea mașinii, opunându-se oricărei mișcări verticale
neuniforme dintre cele doua roți la care este conectat. Aceasta bară sporește
manevrabilitatea vehiculului, crește stabilitatea la curbe și la manevre bruște.
|
BAS
|
Asistentță la
frânare. Sistemul recunoaște intenția șoferului de a pune o frănă totală
calculând viteza de deplasare și puterea acționării pedalei de frână. Sistemul
activează automat întreaga putere de frânare, obținându-se astfel un spațiu
de frânare foarte scurt.
|
BATERIE
|
Bateria furnizează
energie electrică pentru pornirea mașinii. De asemenea, toate instrumentele
de bord și instrumentele mașinii funcționează cu ajutorul curentului furnizat
de baterie.
|
BERLINA
|
Denumire folosita
pentru o anumită clasă de mașini, apărută în timpul celui de-al doilea război
mondial. Termenul era folosit atunci pentru mașinile de lux care erau prevăzute
cu geamuri mici prin care pasagerii puteau privi fără a fi priviți din
exterior.
|
BI-LITRONIC
|
Termen folosit
pentru un far cu xenon inventat de cei de la firma Bosch. Farul emite din aceeași
sursă și fază scurtă și fază lungă.
|
BIELĂ
|
Piesă asemănătoare
unui braț care face legătura între piston și vilbrochen, transformând
mișcarea pistoanelor într-o mișcare rotativă.
|
BRAȚ OSCILANT
|
Acțiunea tachetului
este transmisă la tija supapei de o pârghie cu pivot ce poartă denumirea de
braț oscilant. Mișcarea ascendentă a tachetului este transformată în mișcarea
descendentă a tijei supapei.
|
BUCȘĂ
|
Parte componenta a
suspensiei, alcătuită dintr-un manșon de cauciuc care leagă două tuburi de
oțel coaxiale. În cazul unui drum dificil, libertatea de mișcare a bucșei în
diverse direcții atenuează senzația de disconfort și îmbunătățește
manevrabilitatea mașinii.
|
BUJIA
|
Element component al
sistemului de aprindere. Energia inaltă este transferată într-un arc care
face legătura între electrozi. Arcul aprinde amestecul aer-benzină și face ca
el să se extindă și să furnizeze energie, energie care acționează pistonul.
|
C
|
|
CABRIOLET
|
Termen folosit
pentru a cataloga vehiculele decapotabile. Acest tip de automobil este dotat
cu un plafon actionat electric care poate fi coborat. Modelele cabriolet sau
cabrio, denumiri folosite de europeni, pot avea doua sau patru locuri.
|
CAL-PUTERE (CP, BHP)
|
Puterea produsa de
motor se masoara cu o unitate de masura numita cal-putere. Calul putere
reprezinta puterea efectiva sau puterea de frânare a unui automobil. Trebuie
insa retinut ca desi calul putere este mai des utilizat, nu este unitatea de
masura „oficiala” a puterii dezvoltate de un motor cu ardere interna, ci
watt-ul (1 watt este puterea care corespunde schimbului de energie de 1 joule
pe secunda → 1W = 1J/s) sau mai des intalnitul sau multiplu - kilowatt-ul
(1kW =1000W). Cu cat numarul cailor putere este mai mare cu atat vehiculul
poate atinge o viteza mai mare. Notiunea de "cal putere" vine de la
experimentul realizat de James Watt. Acesta folosea caii pentru exploatarea
unei mine de carbune. Dorind sa aproximeze puterea unui cal obisnuit a
constatat dupa cateva calcule simple ca acesta poate tracta in medie 82
kg-forta. Aceasta valoare se înmulteste cu viteza de deplasare a calului care
a fost aproximata la 0,9 m/s. Rezulta 75 kg·m/s. De aici rezulta urmatoarea
formulare: „puterea necesara pentru a urca 75 kg la înaltimea de un metru
într-o secunda este de 75 kg·m/s. Daca vrem sa exprimam puterea in CP, atunci
utilizam urmatoarea formula: 1 kW = 1,36 CP
|
CAMA
|
Dinte extern al unui
arbore rotitor, folosit pentru transmiterea miscarii in cadrul rotatiei
arborelui
|
CAMERA DE COMBUSTIE
|
Spațiul in care are
loc arderea amestecului de combustibil si aer. Forma acestei camere poate
afecta consumul de combustibil, puterea si emisiile motorului. Camera de
combustie reprezinta de fapt spațiul aflat deasupra cilindrului cand acesta
se afla in pozitie fixa.
|
CAMERA DE COMBUSTIE SFERICA
|
Mult mai eficienta
datorita formei sferice. Fortele de explozie sunt directionate catre piston
de suprafata curbata a camerei de combustie. Camera de combustie sferica este
pozitionata in partea superioara a cilindrului.
|
CANAL DE EVACUARE
|
Situat in partea
superioara a cilindrului, reprezinta canalul care conduce gazele de la supapa
de evacuare la colectorul de evacuare
|
CAPOTA
|
Partea mobila a mașinii
care se poate ridica sau cobora si care acopera motorul.
|
CARBURATOR
|
Dispozitiv care
masoara proportia de combustibil si aer necesara formarii unui amestec,
amestec de aer-combustibil care este ars la cilindri. Mai exact este
mecanismul prin care aerul si combustibilul sunt atomizati si introdusi la
motor. In prezent carburatorul nu mai este asa de des folosit, el fiind
inlocuit cu injectia.
|
CARCASA TUBULARA
|
Tip de carcasa
construita din tevi sudate, care are avantajul ca este mai usor de fabricat
in cantitati mici, comparativ cu carcasele unitare.
|
CAROSERIE
|
Corpul
automobilului, partea exterioara care cuprinde habitaclul si acopera motorul.
Este distinct de sasiu.
|
CARTERUL MOTORULUI
|
Parte componenta a
motorului care inchde partea de jos a acestuia, stocheaza uleiul pentru motor
si sustine vilbrochenul.
|
CATALIZATOR
|
Parte integranta a
sistemului de evacuare a gazelor de ardere prin care se reduc componentele
toxice. Foloseste la rearderea gazelor de esapament. Carcasa este realizats dintr-un
osel superior, rezistent la caldurs, cu un monolit in interior, material
ceramic cu nenumsrasi faguri fini. Interiorul fiecsruia dintre acesti faguri
este acoperit cu un aliaj special, care consine platins. In locul acestor
monolisi pot exista si folii fine de metal infasurate, de 0,5 mm grosime.
|
CDI
|
Injector diesel
comun, denumit de cei de la Mercedes
Common-Rail-Diesel-Injektion-Direckinspritzer
|
CELULA DE COMBUSTIBIL
|
Component inovativ
care produce curent electric cu ajutorul combustibililor potriviti (metanol,
hidrogen) in combinatie cu oxigenul. Energia produsa poate pune in mișcare un
vehicul. Celulele de combustibil funcționează pana la temperaturi de 80 grade
Celsius, lucru care in cazul unei utilizari de serie ar face necesara
existenta unui sistem de racire complex, foarte costisitor. Volkswagen a
experimentat un nou tip de celule care funcționează pana la temperaturi de
160 de grade, in conditiile in care motoarele actuale cu combustie interna
funcționează optim la 120 de grade Celsius.
|
CENTIMETRU CUB (CC)
|
Unitate de masura
europeana pentru capacitatea cilindrica a motorului. 1000 de centimetri cubi
sunt echivalentul unui motor de 1 litru.
|
CERAMICA
|
Material usor si
extrem de rezistent care a inceput sa se foloseasca si in industria auto.
Porsche si Mercedes (CL 55 AMG) folosesc acest material la plăcuțele de
frana, ele fiind mult mai fiabile decat cele din otel. Au o rezistenta
deosebita, o greutate cu 60% mai mica decat cele din otel si o rezistenta la
timpul de folosire de 300.000 de km. Greutatea scazuta micsoreaza masa fără
suspensie si sporeste confortul de mers.
|
CERTIFICAT DE INMATRICULARE
|
Act care certifica
dreptul de proprietate asupra unui vehicul. Certificatul de inmatriculare
ofera informatii detaliate despre masina si despre proprietar. El este
necesar si pentru incheierea asigurarii auto.
|
CHIULASA DE CILINDRU
|
Reprezinta partea
detasabila situata deasupra blocului de cilindri care contine camera de
combustie, orificiile de admisie si evacuare, bujiile si supapele. Este
turnata din aluminiu sau fier.
|
CICLU IN PATRU TIMPI
|
Ciclu al motorului
cu ardere interna care necesita doua rotatii ale cilindrului sau patru curse
de piston pentru a obtine o cursa utila, una interna, una de evacuare si una
de compresiune. Poarta si numele de Otto. Este mai util eficient decat
motorul cu ciclul in doi timpi.
|
CIFRA CET
|
Reprezinta
capacitatea de aprindere a unui combustibil Diesel. Pentru o aprindere
prompta valoarea Cifrei Cet pentru motoarele Diesel este 50.
|
CIFRA OCTANICA
|
Parametru care
determina rezistenta benzinei la detonatie (aprindere prematura). O cifra
octanica mare scade probabilitatea unei detonatii. O cifra octanica mare
(peste 91) este utila doar in cazul unuei recomandari a producatorului.
Octanul este o hidrocarbura (C8H18).
|
CILINDRU
|
Parte componenta a
blocului de cilindri, realizata din otel turnat. Este un tub gol pe dinauntru
in care pistonul se misca si in care are loc combustia.
|
CILINDRU DE FRANA
|
Un cilindru care
contine un piston mobil actionat de presiune hidraulica. Acest piston impinge
lichidul de frana prin cilindrii si forteaza actionarea discurilor sau
plăcuțelor de frana.
|
CLAPETA DE ACCELERATIE
|
O clapita care
regleaza cantitatea de aer ce patrunde in motor, situata pe traseul de
aspiratie. Atunci cand este deschisa total vehiculul este accelerat la
maximum, iar la mersul in gol ea este inchisa total.
|
CLIMATRONIC
|
Instalatie automata
de climatizare a habitaclului. Instalatia, comandata electronic produce si
mentine temperatura dorita in interior. Sistemul controleaza temperatura
aerului evacuat, cantitatea si distributia acestuia precum si intensitatea
radiatiei solare.
|
CO
|
Prescurtarea
elementului chimic monoxid de carbon, gazul evacuat in urma arderii
incomplete din motor.
|
COEFICIENT DE FRECARE
|
Rata fortei de
frecare dintre doua suprafete. Coeficientul de frecare depinde in prinul rand
de natura celor doua suprafete aflate in contact. Acest coeficient este mare
daca suprafetele sunt dure sau aspre si este mic atunci cand suprafetele sunt
netede.
|
COEFICIENT DE REZISTENTA
|
Unitate de masura
pentru forma aerodinamica a unui obiect. Coeficientul de rezistenta al unei mașini
aerodinamice este de regula de 0.30.
|
COLECTORUL DE DATE
|
Toate componentele
electronice din masina sunt legate printr-un circuit inelar la un sistem
numit colector de date. Comenzile digitale circula in acest circuit si apoi
ajung la statia de destinatie de unde se pune in funcțiune aparatul de
comanda. Mercedes CL are trei astfel de circuite de date.
|
COLECTORUL DE EVACUARE (Exhaust
Manifold)
|
Gazele de esapament
rezultate de la diverse arderi ale motorului sunt preluate de catre acest
colector de evacuare si apoi directionate mai intai catre catalizatorii
sistemului de evacuare si apoi catre toba de esapament. Ventilatia poate fi
imbunatatita de un colector cu canale cu circulație libera, numit autoclava.
|
COLOANA A
|
Componenta a
elementelor verticale portante ale caroseriei, de care sunt fixate usile din
fata. Formeaza conturul parbrizului la berline, continuandu-se sub forma de
coloana a plafonului. La modele combi exista si coloana D.
|
COMANDA SUPAPELOR
|
Mecanism care
include arborii cu came, toate piesele care transforma mișcarea de rotatie a
arborelui cu came in mișcarea pistonilor supapelor, toate componentele de
actionare, supapele si componentele lor. Este un ansamblu care asigura
actionarea supapelor.
|
COMMON RAIL
|
Alimentarea duzelor
de injectie de o singura instalatie aflata sub presiune. Instalatia comuna de
injectie se declanseaza electronic.
|
COMPOZIT
|
Material alcătuit
din mai multe componente. De obicei un component este foarte rezistent iar
celalat acționează ca un adeziv. Fibra de sticla este unul din cele mai
raspandite compozite din ziua de azi. Fibre de sticla subtiri sunt unite de o
structura de plastic.
|
COMPRESIE
|
Presiunea exercitata
asupra amestecului combustibil-aer la cilindru in cazul motorului cu
aprindere la bujii si presiunea exercitata asupra aerului in cazul motorului
diesel. Aceasta presiune mareste eficienta combustiei si creste randamentul
motorului.
|
COMPRESOR DE SUPRAALIMENTARE
|
Forteaza pătrunderea
aerului la motor. Termenul este folosit pentru compresoarele mecanice dar el
poate fi de mai multe feluri; poate fi chiar si un turbocompresor.
|
COMPRESORUL
|
Pompa care comprima
aerul pentru a creste puterea motorului. Actionarea acestui compresor duce la
o creștere a consumului de combustibil. Jaguar si Mercedes folosesc
compresoare pentru a creste puterea motorului. Compresorul se întâlnește si
la instalatia de racire.
|
COMPRESORUL VTG
|
Nu este un simplu
compresor ci este de fapt un turbocompresor. Turbina are o geometrie
variabila, care face ca paletele directoare sa fie mobile, unghiul lor
adaptandu-se la turatie.
|
CONDENSATOR
|
Dispozitiv care
transforma vaporii in lichid, asemeni sistemului de aer condiționat. In cazul
unui circuit electric condensatorul colecteaza si stocheaza curent electric
pentru o eventuala descarcare. La sistemul de aprindere a unai mașini este
conectat la punctele de contact pentru a preveni descarcarea oferind o
resursa de energie atunci cand punctele sunt deschise.
|
CONDUCTA DE ADMISIE
|
Conductele care
directioneaza amestecul de aer-combustibil de la supapa de reglare a
debitului la orificiul de admisie a chiuloasei de cilindru. Conducta de
admisie optimizeaza impulsurile de presiune in sistemul de admisie si ventilatia
este mult imbunatatita.
|
CONSTRUCTIE UNITARA
|
Caroserie care
sustine structura componentelor mecanice ale mașinii fără o carcasa separata
de sustinere. Caroseria unitara poate folosi elemente de structura sau o
constructie monococa.
|
CONTROL CU FEEDBACK AL RAPORTULUI
COMBUSTIBIL AER
|
Sistem care mentine
raportul combustibil-aer in normele optime pentru a asigura o combustie
perfecta. Acest sistem consta intr-un senzor care masoara continutul de
oxigen al gazelor de esapament. Acest senzor este obligatoriu pentru
functionarea corespunzatoare a catalizatoarelor cu trei cai.
|
CONTROLUL TRACTIUNII
|
Sistem care limiteaza
devierea rotilor la accelerare. Acesta acționează franele si reduce
acceleratia atunci cand semnaleaza o deviere a rotilor.
|
CONVERGENTA ROTILOR
|
Termen pentru
orientarea rotilor pereche in asa fel incat acestea sa nu fie paralele. Convergenta
rotilor este pozitiva atunci cand rotile din fata sunt inclinate spre
interior.
|
CONVERTIZOR DE BLOCARE
|
Ambreiaj mecanic
care evita actionarea cuplajului hidraulic al convertizorului de cuplu. Se
întâlnește la transmisia automata, si este eficient pentru ca nu se pierde
energia la lichidul de transmisie al convertizorului de cuplu. In cazul
transmisiilor automate acesta acționează in vitezele a patra sau a cincea.
|
CONVERTIZOR DE CUPLU
|
Se întâlnește la
transmisia automata. Lichid de cuplare care transmite puterea de la motor la
roti. Acest convertizor face ca transmisia sa fie activa si cand vehiculul
este oprit. Cu ajutorul acestui lichid se previne calarea motorului.
|
CONVERTIZOR DE CUPLU DE BLOCARE
|
Tip de convertizor
de cuplu dotat cu un ambreiaj de blocare care funcționează pentru a elimina
scaparile dintre volumul de intrare si cel de ieșire. Se îmbunătățește astfel
eficienta si performanta convertizorului in ceea ce priveste combustibilul.
|
CUPLAJ VASCOS
|
Un anume tip de
cuplaj lichid prin care discuri subtiri din camera cilindrilor sunt cuplati
cu arborii de intrare si de ieșire. Lichidul vascos cu care este umpluta
camera se lipeste de discuri facand ca acestea sa intampine o rezistenta la
diferentele de viteza dintre cei doi arbori. Utilitatea sa rezulta in
limitarea diferentei de viteza dintre cele doua distributii ale
diferențialului sau dintre cele doua osii ale mașinii.
|
CUPLUL MOTOR
|
Reprezinta forta de
tracțiune a unui motor. Cuplul motor se masoara in nanometri si reprezinta
forta pe care o exercita pistonul pe arborele cotit.
|
CURBA DE INTOARCERE
|
Traseul creat de
roata din dreapta defineste curba atunci cand masina vireaza la stanga.
|
CURSA
|
Timpul inregistrat
de mișcarea verticala a pistonului, de la varful fix superior la varful fix
interior.
|
CUTIA DE VITEZE AUTOMATA
|
Sistemul care
asigura schimbarea automata a treptelor de viteza in functie de parametrii
stabiliti de conducatorul auto: pozitia pedalei de acceleratie si viteza
autovehiculului. Schimbatorul are mai multe pozitii: P: pozitia pentru
stationare R: marsarierul N: rulare libera D: pozitie permanenta pentru
rulare inainte 3: pozitie pentru drum cu denivelari 2: pozitie pentru drum de
munte/urcus 1: pozitie pentru urcus abrupt
|
D
|
|
DECELERARE
|
Accelerare negativa.
Rata de schimbare a vitezei unei mașini in timp ce aceasta isi reduce viteza
in timpul franarii.
|
DEPLASARE UNGHIULARA
|
Rotatie care are loc
in jurul unei axe verticale, axa care trece prin centrul de gravitate al
mașinii.
|
DETONATIE
|
Explozia unei
cantitati, nearse in camera de combustie, din amestecul aer-combustibil.
Fenomenul se produce dupa ce bujia se aprinde. Efectul exploziei este
contrabalansat de caldura si presiunea creata de amestecul de aer deja
aprins.
|
DIFERENȚIAL
|
Permite rotirea, la
diferite valori pe minut a rotilor din stanga si din dreapta. La curbe, roata
din exterior se invarte mai repede decat cea aflata in interior, pentru a
compensa distanța mai mare pe care trebuie sa o parcurga.
|
DIFERENȚIAL DE BLOCARE
|
Tip de diferențial
care poate bloca cele doua distributii pentru a elimina mișcarea diferita a
celor doua roti. Acest lucru ajuta la o tracțiune maxima in conditiile unui
drum alunecos.
|
DIFERENȚIAL PARTIAL DE ALUNECARE LSD
|
Îmbunătățește
tracțiunea împiedicănd roata care patineaza sa primeasca puterea de la motor.
Acest dipozitiv face ca ambele roti tractoare sa aiba aceeași viteza de
rotatie indiferent de tracțiunea disponibila.
|
DIRECT INJECTION
|
Injectie directa
care presupune injectarea combustibilului direct in camerele de ardere, unde
arderea este rapida si totala. Injectia directa se întâlnește la motoarele
Otto si Diesel. La motoarele Diesel zgomotul puternic al exploziei, a fost
redus de Audi prîntr-o turbionare exacta a aerului si printr-un amestec
foarte bun al combustibilului.
|
DIRECȚIE CU PINION SI CREMALIERA
|
Direcție in care
volanul este legat de un pinion care acționează o cremaliera. Mișcarea
pinionului pune in funcțiune mecanismul de direcție, permitand rotilor sa se
miste in stanga si in dreapta.
|
DIRECȚIE LA TOATE ROTILE 4WS
|
Tracțiune integrala,
mecanism care permite rotilor din spate sa fie directionate, lucru care ofera
mai multa manevrabilitate si asigura mai multa stabilitate la viraje.
|
DISCUL DE FRANA
|
Discul este atasat
butucului roții. Etrierele exercita presiune asupra rotorului cand este
apasata frana, iar plăcuțele incetinesc rotorul. Discurile de frana se
întâlnesc mai des la rotile din fata. Spre deosebire de franele cu tambur,
discurile de frana rezista mai bine la caldura.
|
DISPOZITIV DE PORNIRE - DEMAROR
|
Pune motorul in
mișcare. Este de fapt un motor electric atasat volantei printr-un pinion.
|
DOHC (Double Overhead Camshaft)
|
Motoarele cu doi
arbori cu came in chiulasa situate deasupra cilindrilor. Un arbore acționează
valva de admisie iar celalalt valva de evacuare. Prescurtarea este folosita
de englezi.
|
DUMMY
|
Denumire pentru
papusa care imita corpul uman si este folosita la testele de ciocnire. Cu
ajutorul ei se apreciaza riscul de ranire in cazul unui accident.
|
E
|
|
EBD (ELECTRONIC BRAKE DISTRIBUTION)
|
Forta de frânare de
pe fiecare roata este distribuita electronic de catre acest sistem.
|
ECARTAMENT
|
Denumire pentru
latimea mașinii masurata de la linia centrala a rotilor aceleiasi osii.
|
ECU
|
Sistem care
controleaza motorul, monitorizeaza si ajusteaza toate functiile importante
ale mașinii. Are in vedere variabilele de mediu (temperatura exterioara,
densitatea aerului, temperatura motorului), turatia motorului si conditiile
de functionare ale acestuia.
|
EFECTUL DE SOL
|
Denumire pentru
fenomenul manifestat de un curent de aer aflat intre un obiect in mișcare si
sol. Acest curent genereaza o forta gravitationala.
|
EGR (Exhaust Gas Recirculation System)
|
Este proiectat
pentru reducerea emisiilor. Acest sistem scade cantitatea de NOx din emisiile
esapamentului. Oxizii de azot (NOx) iau nastere la temperaturi de combustie
foarte inalte. EGR-ul scade temperaturile de combustie si prin urmare scade
si emisia de NOx.
|
EON (ENHANCED OTHER NETWORK)
|
Acest sistem permite
radioului mașinii sa transmita anunturile din trafic ale celorlalte posturi
in prgramul curent.
|
ESP (Electronic Stability Program)
|
Creste capacitatea
de control asupra autovehiculului in situatiile dificile ale dinamicii de
deplasare. Interventia sa asupra managementului motorului si asupra franelor
împiedică o posibila derapare. Esp-ul se declanseaza la fiecare pornire a
motorului si acționează in intreg domeniul de viteze. Este recomandat ca
Esp-ul sa fie oprit atunci cand masina ruleaza pe zapada, nisip si pietris
sau cu lanturi de zapada.
|
ESS (Electronic Stability System)
|
Regleaza patinarea
tractiunii.
|
ETC (Electronic Traction Control)
|
Tracțiunea este
controlata electronic
|
EVACUARE
|
Sistem de tevi care
colecteaza gazele arse la motoarele cu ardere interna.
|
F
|
|
FADING
|
Acțiunea franei
slabeste la o solicitare de durata sau ridicata.
|
FARURI BI-XENON
|
Faruri care
utilizeaza sistemul Xenon si pentru faza lunga si pentru cea scurta.
Diferenta este data de trecerea continua si rapida (12 milisecunde) de la o
faza la alta. Schimbarea de faza se realizeaza prîntr-o diafragma comandata
electromagnetic.
|
FARURI CU HALOGEN
|
Becuri umplute cu
gaz, de obicei iod, gaz care reduce evaporarea treptata a filamentului
wolfram, rezultand o mai mare durata de folosire. Iluminarea acestor becuri
este mai puternica decat a celor incandescente standard
|
FARURI DE CEATA
|
Faruri auxiliare
montate mai jos decat farurile standard pentru a reduce reflectarea luminii
pe timp de ceata. Acest tip de faruri au un fascicul mai larg decat cele
standard.
|
FAZA SCURTA
|
Numita si lumina de
drum, faza scurta este asimetrica deoarece ea lumineaza mai mult partea
dreapta a drumului decat pe cea stanga.
|
FIBRA DE CARBON
|
Fasii de carbon pur
fixate de rasini plastice prin incalzire, vacuum sau presiune. Corpul
rezultat este foarte rezistent la tensiune, usor si flexibil dar foarte
scump.
|
FIBRA DE STICLA
|
Fibre mici de sticla
incastrate in plastic. Acest material compozit rezistent si durabil este
folosit la caroseria mașinilor de curse, a mașinilor sport si chiar a celor
de pasageri.
|
FIS - Display-ul de informatie al
șoferului
|
Computerul de bord,
care afiseaza distanța parcursa, viteza medie de la pornire, consumul total
si momentan, temperatura din interior sau exterior.
|
FLUXUL DE LUMINA
|
Reprezinta fluxul
luminos al unei surse de lumina. Se masoara in lumen. Un halogen H4 emite 850
de lumen iar lumina de xenon atinge 2500 de lumen.
|
FRANA CU DISCURI
|
Sistem de frânare
alcătuit din doua plăcuțe rezistente la frecare care acționează strangand de
o parte si de alta un disc de otel pe care este fixata roata. SE foloseste
mai des decat cea cu tambur pentru ca este mai rezistenta la temperaturi
ridicate (pana la 500 de grade Celsius) sau la conditii de umezeala. Datorita
temperaturilor ridicate discurile de frana pot fi ventilate pe interior,
caldura degajata in procesul de frânare fiind degajata. Creste astfel
performanta franarii.
|
FRANA CU TAMBUR
|
Tip de frana compusa
dintr-un tambur rotitor inchis si plăcuțe fixe (sabotii). La apasarea pedalei
de frana sabotii intra in contact fortat cu peretele tamburului si incetinesc
mișcarea roții. Acest tip de frana este folosit cu precadere la rotile din
spate. Eficienta acestor frane este scazuta doarece se incalzesc foarte usor.
|
FRÂNARE ASIMETRICA
|
Forta de frânare
este distribuita pe fata sau pe spate. Frânarea asimetrica va trebui sa
ajusteze tracțiunea mașinii la fiecare capat in timpul apasarii franei,
pentru o distanța cat mai mica de oprire.
|
FRÂNARE DE URGENTA
|
Sistem de frânare
independent de sitemul hidraulic principal. Frânarea de urgenta poate fi
folosita pentru a incetini sau opri masina, daca franele primare cedeaza, sau
pentru a mentine masina stationata atunci cand pedala de frana nu este
calcata.
|
FUNCTIA MEMORY
|
Se întâlnește la
scaunul șoferului si are functia de a memora pozitiile individuale ale
scaunului si chiar a oglinzii. Pot fi memorate trei pozitii ale persoanelor.
La schimbarea șoferului, scaunul si oglinda pot fi aduse in pozitia memorata.
|
G
|
|
GEOMETRIA DIRECȚIEI
|
Mai multe variabile
de constructie care care influenteaza comportamentul direcției. Aceasta
include unghiul de fuga si de cadere al rotilor, raza de frecare, convergenta
rotilor din fata si remanenta.
|
GLOBAL POSITION SYSTEM
|
Sistem de pozitionare
globala. Sistemul GPS determina prin satelit pozitia autovehiculului iar
informatiile oferite de el sunt transformate de sistemul de navigatie in
recomandati pentru deplasare.
|
GREUTATEA BRUTA A VEHICULULUI
|
Un vehicul are o
greutate maxima legala la care poate fi folosit. Aceasta reprezinta greutatea
bruta a vehiculului.
|
GREUTATEA PROPRIE
|
Normele UE presupun
ca greutatea prprie reprezinta greutatea vehiculului pregatit de mers cu
rezervorul umplut 90% si cu un șofer de 75 de kg.
|
H
|
|
HEAD-UP DISPLAY
|
Indicatiile
instrumentelor de bord sunt prezentate pe parbriz. Acest sistem se foloseste
mai mult la avioanele de lupta. In cazul autovehiculelor sistemul nu a fost
implementat deoarece acesta distrage atentia șoferului.
|
HIDROPNEUMATICA
|
Tip de suspensie
care spijina caroseria pe perne cu aer si nu pe arcuri de otel. In prezent
doar Citroen foloseste acest tip de suspensie.
|
I
|
|
IMPORT CAPTIV
|
Autovehicul sau
piesa de schimb vandute cu marca si numele importatorului si nu cu marca
producatorului.
|
IMPORTATOR
|
Companie care in
baza unui contract cu producatorul, importa produsele acestora in tara in
care isi desfasoara activitatea.
|
INECARE
|
Reducerea fluxului
de aer din carburator si imbogatirea amestecului de combustibil-aer. Aceasta
limitare temporara ajuta la pornirea motorului.
|
INEL DE GHIDARE
|
Are rolul de a
transmite de la arborele de transmisie la cel diferențial.
|
INJECTIA DE COMBUSTIBIL CU DESCHIDERE
|
Amplasat pe conducta
de admisiune a fiecarui cilindru, langa orificiul conductei. Acest tip de
injectie îmbunătățește distributia combustibilului si permite o flexibilitate
ridicata la proiectarea conductei de admisie. Astfel creste circulatia la
motor.
|
INJECTIE
|
Se întâlnește la
motoarele cu ardere interna si spre deosebire de carburator, injectia ofera o
masurare a combustibilului si a aerului mai precisa. Rezultatul: o putere
crescuta, o economie de combustibil si emisii de gaze scazute. Motoarele
sofisticate folosesc cate un injector la fiecare cilindru pentru a masura cat
mai precis combustibilul. Sistemele simple sunt echipate cu un singur
injector pozitionat in camera centrala.
|
J
|
|
JANTE DIN ALIAJ
|
Jante fabricate din
aliaj de aluminiu si nu numai, pentru a imbunatati designul automobilului.
Avantajele pe care le ofera sunt: coroziune scazuta, greutate mai mica decat
jantele din otel.
|
K
|
|
KICK-DOWN
|
Presupune
accelerarea la maximum a motorului pentru a trece într-o treapta de viteza
superioara. Se întâlnește la cutiile de viteza automate.
|
L
|
|
LEASING
|
Concesionarea
dreptului de folosinta a unui vehicul pentru efectuarea unei plati, conform
conditiilor stipulate intr-un contract.
|
LED (Light Emiting Diode)
|
Dioda emitatoare de
lumina. Se foloseste tot mai des ca sursa luminoasa de semnalizare.
|
LICHID DE RACIRE
|
Este amestecul de
apa si antigel care reduce temperatura motorului.
|
LINIA ROSIE
|
Se întâlnește la
mașinile dotate cu turometru. Reprezinta numarul maxim de rotatii pe minut a
ale motorului. Unele turometre au doua linii rosii. Prima, situata mai jos,
pentru numarul maxim admis de rotatii pe minut continue, iar a doua numarul
maxim absolut de rotatii pe minut.
|
LINIE DE PRODUSE
|
Mai multe vehicule
care au aceeași platforma si acelasi nume de produs.
|
LONJERON MACPHEARSON
|
Foloseste arcuri
destul de lungi pentru a imbunatati suspensia mașiniidar si capacitatea de
absorbtie a socurilor. Este compus dintr-un amortizor de soc si un set de
arcuri.
|
LPG (Liquid Petroleum Gas)
|
Gaz petrolier
lichefiat folosit pe post de combustibil auto. Este compus din propan si
butan, si este produs prin procese de rafinare. Cifra octanica a amestecului
este foarte mare, de peste 100.
|
LUMINA DE XENON
|
Descarcarea
electrica a doi electrozi in mediul gazos al unui bulb de sticla. Descarcarea
vaporizeaza sarurile metalice existente si lumineaza astfel gazul de xenon.
Este foarte cautat pentru ca fluxul sau luminos este este de 2.5 ori mai mare
decat al unei lampi cu halogen.
|
M
|
|
MANEVRABILITATE
|
Termen general care
reuneste toate detaliile legate de directia si controlul acesteia la orice
automobil.
|
MECANISM PLANETAR
|
Reuneste toate
componentele angrenajului care se afla in acelasi plan si sunt grupate una in
jurul celeilalte. Roata dintata centrala se numeste si roata dintata solara.
Rotile care interacționează cu roata centrala se numesc roti dintate
planetare. Acestea comunica la randul lor cu roti dintate inelare.
|
MONOCOCA
|
Constructie unitara
care este sinonima cu structura caroseriei. Monococa are o consistenta si o
rigiditate buna pentru ca este alcătuita din placi subtiri, special formate
si imbinate. Nu este un cadru alcătuit din piese groase.
|
MOTOR CU ARDERE EXTERNA
|
Motor care arde
combustibilul in afără sa. Motoarele cu ardere externa sunt cele cu aburi.
|
MOTOR CU CAMERE DE COMBUSTIE SFERICE
|
Motor folosit la
mașinile sport si la cele de curse care are camere de combustie sferice in
chiuloasa de cilindru. Acest tip de motor poate gazdui un set de valve mai
mari si ofera o buna circulație a gazelor.
|
MOTOR CU CILINDRI IN LINIE
|
Tip de motor cu
cilindrii situati in acelasi plan. Este intalnit la motoarele cu 4 cilindri
si chiar la cele cu 6. Acest tip de motor este mai usor de produs decat unul
cu cilindri in V.
|
MOTOR CU CILINDRI IN V
|
Tip de motor cu
cilindrii dispusi in V, in unghi de 30-90 grade. Aceste motoare sunt mai
compacte decat cele cu cilindri in linie.
|
MOTOR DIESEL
|
Motor pe baza de
motorina care nu are nevoie de bujie sau carburator pentru aprindere.
Combustibilul este injectat in capatul cursei de compresiune si este aprins
de caldura degajata de aerul comprimat in cilindru.
|
MOTOR IN DOI TIMPI
|
Motor rar utilizat
la automobile care are nevoie de o rotatie a cilindrului sau de doua curse
ale pistonului pentru cursa de lucru.
|
MOTOR ORIZONTAL CU CILINDRI OPUSI
|
Tip de motor la care
cilindrii sunt dispusi la 180 de grade unul fata de celelalte. In comparatie
cu motoarele cu cilindri in linie sau in V acest tip de motor este mai plat.
caest tip de motor este intalnit la modelele Porsche 911 flat-6 si Subaru
flat-4.
|
MOTORUL OTTO
|
Motor cu pistoane cu
aprindere inclusa (motor pe benzina), numit asa in memoria inventatorului sau
Nicolaus August Otto.
|
MOTORUL WANKEL
|
Motor inventat in
anii 60 de Felix Wankel, care renunta la mișcarea ascendenta a pistonului
rotind o placa de triunghiulara într-o carcasa octogonala. Principalul
avantaj oferit de acest tip de motor este silentiozitatatea. Motorul are insa
si dezavantaje: consum ridicat si continut mare de substante toxice.
|
MOZ
|
Prescurtare pentru
cifra octanica a motorului care ofera informatii despre rezistenta la
detonarea unui combustibil.
|
MPH (Miles per hour)
|
Mile pe ora. Unitate
de masura a vitezei. Este folosita de americani, englezi, australieni etc. O
mila pe ora este egala cu 1,60 km pe ora.
|
MPI (Multipoint Injection)
|
Injectie multipunct
care ofera o aprovizionare optima cu combustibil. Fiecare cilindru are
propriul lui injector.
|
N
|
|
NERVURA SUPRAFETEI DE RULARE
|
Partea flexibila
delimitata de suprafata de rulare a anvelopei si carcasa acesteia. In cazul
mașinilor de curse, cauciucurile au nervuri insesizabile. Cauciucurile de
iarna in schimb au multe nervuri mici cu santuri adanci.
|
NM (Newton Metru)
|
Unitate de masura
folosita pentru a evalua puterea unui motor. Este valoarea cu ajutorul caruia
se exprima cuplul motor.
|
NORMA GAZELOR DE ARDERE
|
Cantitatea de gaze
de ardere pe care autovehiculele au voie sa o degaje in atmosfera. In
Germania la inceputul anul 2001 toate mașinile trebuia sa indeplineasca
normele Euro3. Normele Euro 4 au inceput sa fie obligatorii de la 1 ianuarie
2006.
|
Nox
|
Oxizi de azot care
apar atunci cand azotul din aer participa la ardere in conditiile unor
temperaturi foarte inalte. Sunt greu de indepartat caci o ardere ulterioara
in interiorul catalizatorului nu este posibila.
|
NUMAR DE IDENTIFICARE A VEHICULULUI
|
Fiecare vehicul
detine un numar unic de inregistrare si identificare, alocat de producator
care contine cifre si litere.
|
O
|
|
OBD (On Board Diagnose)
|
Prescurtare pentru
sistemul de autocontrol al tuturor componentelor constructive necesare pentru
reducerea substantelor nocive.
|
ORIFICIUL DE ADMISIE
|
Orificiu situat in
chiuloasa de cilindru care face legatura intre conductele si supapele de
admisie.
|
OSIE RIGIDA
|
Tip de suspensie
simpla alcătuita dîntr-o parte transversala rigida pe care sunt fixati
butucii de roata. Aceasta este prinsa de caroserie prin arcuri plane sau
printr-un mecanism de suspensie.
|
OVERDRIVE
|
Epuizare a
motorului. Overdrive reprezinta ultima treapta de viteza a automobilului.
Aceasta treapta de viteza permite motorului sa atinga o viteza mai mare cu
mai putine rotatii pe minut pentru o mai buna economie de combustibil. Atunci
cand actionezi aceasta comanda, permiti transmisiei sa intre in modul
overdrive dupa ce atinge o anumita viteza, de obicei intre 50-65 km/h.
|
P
|
|
PARBRIZ LAMINAT
|
Tip de parbriz
alcătuit dintr-un strat de plastic cauciucat presat intre doua foi de sticla.
Atunci cand este lovit parbrizul se indoaie iar sticla nu se fisureaza.
|
PES (Poly Elipsoid System)
|
Sistem care
proiecteaza lumina farurilor printr-un reflector eliptic. Rezultatul este o
iluminare foarte buna si proiectarea la inaltime mica a razei de lumina.
|
PIATA GRI
|
Este reprezentata de
intermediari neautorizati de producator si care nu sunt nici furnizori
oficiali. Pe piata gri se vand produse identice cu cele cumparate prin canale
oficiale. Diferenta este ca responsabilitatea pentru service si reparatii nu
ii mai revine producatorului.
|
PINION
|
Roata dintata care
intra in componenta unui angrenaj si pune in mișcare o alta rotita mai mare
sau o cremaliera. Reduce viteza sau mareste puterea.
|
PISTON
|
Situat in cilindrul
motorului are o forma cilindrica si partial goala pe dinauntru. Este fixat cu
ajutorul bielei de vibrochen pentru a asigura etanseitate in interiorul
cilindrului.
|
PLATFORMA
|
Reprezinta structura
de baza a unui vehicul care sustine incarcatura si ii determina dimensiunea.
Aceasta structura sustine transmisia si face legatura intre suspensiile de
baza.
|
PLENUM
|
Distribuie in mod egal
incarcatura de admisie si îmbunătățește ventilarea motorului. Este amplasata
intre clapa de inchidere si canalele conductei de admisiune.
|
PNEU CU INSERTIE TEXTILA IN STEA
|
Snururi textile
inserate in forma de stea care pornesc de la butucul roții si se infasoara in
jurul pneului. Rigiditatea este asigurata de brauri circulare din material
textil sau din otel. Aderenta sporita rezulta astfel din flexibilitatea
peretelui exterior si rigiditatea celui interior
|
PNEURI TIP M-S
|
Pneuri speciale cu
mult superioare celor pentru toate anotimpurile datorita aderentei sporite pe
care o au. Indicativul M vine de la "mud" si se refera la
cauciucurile speciale pentru noroi. Cele cu indicativul S (snow) sunt special
pentru zapada. Dezavantajul acestor cauciucuri este ca se uzeaza foarte
repede si sunt foarte zgomotoase.
|
POMPA DE APA
|
Pompa care asigura
circulatia agentului de racire in interiorul blocului motor. Aceasta este
actionata de vilbrochen.
|
POMPA DE ULEI
|
Pompa care
alimenteaza cu ulei partile mobile ale motorului.
|
POMPA-DUZA
|
Se întâlnește la
motorul Diesel si denumeste conexiunea dintre pompa de injectie si duza
într-o singura grupa constructiva. Este situata in acelasi loc unde se afla
inainte duza de injectie. Presiunea este obtinuta de la arborele cu came. In
prezent pompa-duza obtine cea mai inalta presiune de injectie.
|
PRAGUL PENTRU AER
|
Spoiler montat sub
bara de protectie a carui forma specifica reduce circulatia aerului sub
masina. Acest prag poate avea mai multe roluri: sa mareasca volumul de aer
primit de radiator, sa reduca rezistenta aerului si sa reduca portanta.
|
PRESIUNEA DE ADMISIE
|
Reprezinta presiunea
atmosferica generata in conducta de admisiune de catre un compresor de
supraalimentare.
|
PRESIUNEA DE SUPRAALIMENTARE
|
Suprapresiunea cu
care un turboalimentator introduce aer in camerele de ardere. O presiune mai
mare introduce mai mult oxigen in cilindru si prin urmare o cantitate mai
mare de combustibil este injectata. In urma acestui proces creste si
randamentul. La motoarele pe benzina creste riscul de a se produce batai.
|
PROFILUL CAMEI
|
Reprezinta forma
unui dinte intalnit la arborele cu came. Acest profil influenteaza durata de
deschidere a valvei.
|
PROIECTOR
|
Tip de faruri care
sunt alcătuite dintr-un reflector sferic prin care se controleaza fasciculul
de lumina. Proiectoarele sunt mai scumpe decat farurile standard.
|
R
|
|
RACIREA AERULUI DE SUPRAALIMENTARE
|
Se obtine o creștere
a randamentului prin racirea aerului incalzit datorita presiunii de
supraalimentare. Ajuta la creșterea continutului de oxigen.
|
RACITOR INTERMEDIAR
|
Ajuta la racirea
fluxului de aer incalzit ce intra la motor. Aerul mai rece are o densitate
mai mare, furnizeaza mai multa putere si reduce detonatia.
|
RAMA MAȘINII
|
Componenta cea mai
importanta din caroseria unei mașini care poarta inscriptionata seria si
numarul unic de identificare. Ea fixeaza structura mașinii si sustine mare
parte din piesele mecanice.
|
RAPORTUL PNEURILOR
|
Raportul dintre
latimea anvelopei si flancul acesteia. Un raport mai mic (de exemplu 40)
asigura o manevrabilitate superioara in orice conditii de drum. Exemplu: o
anvelopa tip 205/50-15 va avea un flanc cu o inaltime de 0.50x205x102.5mm.
|
RAPORTUL TRANSMISIEI CUTIEI DE VITEZA
DIFERENȚIALA
|
Reprezinta
distributia puterii motorului la roti cu ajutorul cutiei de viteze
diferențiale. Raporturile transmisiei variaza intre valorile 2.71 si 4.31. Cu
cat este mai mare acest raport cu atat va fi mai rapida acceleratia.
|
RDS (Radio Data System)
|
Transmiterea
digitala a datelor emise de un post de radio; numele postului, ora.
|
RECIRCULAREA GAZELOR DE ESAPAMENT
|
Prin conducta de
admisiune gazele de esapament sunt recirculate pentru a se reduce oxizii de
nitrogen. Aceste gaze reduc nivelul temperaturii atins in timpul combustiei
absorbind caldura degajata.
|
RECUL
|
Intinderea
suspensiilor in timpul mersului, opus amortizarii, care comprima suspensia.
|
RESPIRATIA MOTORULUI
|
Termen folosit
pentru a descrie abilitatea motorului de a-si umple cilindrii cu amestecul
aer-combustibil si de a elimina gazele arse. Putere unui motor este mai mare
cu cat arde un amestec aer-combustibil mai mare.
|
REZISTENTA AERULUI
|
Reprezinta
rezistenta produsa de un obiect in mișcare in timp ce aerul se deplaseaza in
calea sa. Rezistenta aerului creste proportional cu suprafata frontala a
obiectului si cu coeficientul de rezistenta al obiectului.
|
RPM (Rotatii Pe Minut)
|
Unitate de masura
care indica de cate ori pe minut se roteste vilbrochenul.
|
RULIU
|
Variatia de
inclinare a caroseriei in jurul axei sale longitudinale, care apare la
virare. Fenomenul apare deoarece centrul de gravitate al mașinii este
deasupra axei in jurul careia se roteste.
|
S
|
|
SAE
|
Prescurtare pentru
organizatia Society of Automotive Engineers. Este folosita pentru a descrie
consistenta uleiurilor dar nu este neaparat un criteriu al calitatii.
|
SALTUL ROȚII
|
Intalnita la
suspensie cand o roata se misca in sus si in jos ata de violent incat pierde
contactul cu solul. Cauzele acestui fenomen pot fi: controlulslab al arborelui
răsucit, atenuarea insuficienta a socurilor si greutatea nesuspendata
excesiva.
|
SARCINA DE ADMISIE
|
Amestecul de aer si
combustibil care intra in motor.
|
SASIU
|
Toate partile
mecanice ale unei mașini legate de scheletul acesteia. Sasiul cuprinde
motorul, suspensiile, rotile, franele si directia. Habitaclul nu intra in
componenta sasiului.
|
SCHIMBATOR DE VITEZE CVT
|
Reprezinta un
mecanism automat care nu utilizeaza schimbarea in trepte ci pe cea uniforma.
Audi foloseste un asemenea sistem bazandu-se pe o curea de otel.
|
SDI
|
Este prescurtarea
folosita de constructorii automobilelor cu motor diesel, motor bazat pe
absorbtie si injectie directa. Sigla apare in spatele mașinii in locul
destinat variantei de motorizare.
|
SEMI-AUTOMATIC
|
Renuntarea la pedala
de ambreiaj. Sarcinile acesteia sunt preluate de un sistem de reglare
actionat electric sau hidraulic menit sa preia fluxul de putere la mers.
Sistemul a fost implementat pe Renault Twingo Easy. In prezent se utilizeaza
pe Opel Corsa cu easytronic, a carui viteze se schimba electric.
|
SEMIARBORE
|
Se întâlnește la
suspensiile independente si este de fapt un arbore rotativ care transmite
puterea de la diferențial la roata. La un vehicul obisnuit exista doi
semiarbori, cate unul pentru fiecare suspensie, fata si spate.
|
SENZOR AIR FLOW
|
Componenta a
injectiei electronice. Rolul acestui senzor este de a masura cantitatea de
aer care intra in motor. Datele masuratorii sunt sunt folosite de computerul
mașinii pentru a calcula cantitatea de combustibil care va fi injectata in
cilindri.
|
SENZOR DE OXIGEN
|
Acest tip de senzor
masoara cantitatea de oxigen din gazele de esapament. Aceste date sunt
folosite de computerul mașinii pentru a controla functionarea motorului.
|
SENZOR DE PLOAIE
|
Senzor
optico-electronic care recunoaște umezirea parbrizului si comanda
stergatoarele de parbriz impreuna cu acoperisul mașinii (in cazul modelelor
cabrio).
|
SERVODIRECȚIE
|
Sistem care reduce
efortul de virare ajutandu-se de motor. Este foarte utila pentru manevrarea
vehiculelor mari, de tonaj ridicat si chiar pentru turisme.
|
SIPS (Side Impact Protection System)
|
Inventie a celor de
la Volvo si denumeste prima utilizare a airbagurilor laterale si a unui
schelet stabil al ramelor podelei. Sistemul dublu asigura protectie
calatorilor in eventualitatea unei ciocniri laterale.
|
SISTEM DE AIRBAGURI
|
Acest sistem
cuprinde toate airbagurile unui automobil si ansamblul de pretensionare a
centurilor de siguranța. Sistemul activeaza in cazul unui accident grav atat airbagurile
cat si aparatele de pretensionare. In plus alimentarea motorului si motorul
sunt oprite, iluminarea interioara si avariile intra in fuctiune iar
inchiderea centralizata este dezactivata.
|
SISTEM DE APRINDERE
|
Asigura producerea
de scantei regulate de catre bujiile motorului. Este alcătuit din baterie,
inductor, condensator electric bujii si comutatoare.
|
SISTEM DE CONTROL AL MOTORULUI
|
Monitorizeaza
caracteristicile motorului prîntr-o retea de senzori: rotatiile pe minut,
mediul de racire, curentul de aer de admisie, nivelul combustibilului, timpul
de aprindere.
|
SISTEM DE NAVIGATIE
|
Se bazeaza pe recunoașterea
pozitiei globale prin satelit a autovehiculului si este de fapt un ghid de
orientare in trafic. Sistemul de navigatie ajuta șoferul sa gaseasca traseul
cel mai scurt si cel mai rapid evitand traseele aglomerate. Tot ce trebuie sa
faca șoferul este sa introduca pozitia autovehiculului si a destinatiei
dorite.
|
SISTEM DE STERGERE A DISCURILOR DE
FRANA
|
Sistem carea
acționează automat la intervale regulate de timp plăcuțele de frana pentru a
sterge pelicula de apa care se formeaza, in conditii de ploaie. Se asigura
astfel un raspuns mai prompt al franarii pe timp de ploaie.
|
SISTEME DE ADMISIUNE SI EVACUARE
AJUSTATE
|
Cele doua sisteme
maresc circulatia debitului de intrare in si din camerele de combustie.
Determina impulsurile si rezonanta din interiorul gurilor de acces si al
camerelor conductelor de admisiune si de evacuare.
|
SISTEME DE SECURITATE
|
Reunesc elementele
de siguranța ale unei mașini. Totalitatea sistemelor care reduc leziunile
produse de accidente. In aceasta categorie intra centurile de siguranța si
airbagurile.
|
SISTEMUL DE CLIMATIZARE
|
Este compus dintr-un
compresor care pune sub presiune agentul de racire. Acesta este incalzit si
fluidizat apoi racit din nou. Agentul de racire ajunge apoi in vaporizator
unde se raceste puternic fiind din nou in stare gazoasa. Ajuns in
schimbatorul de caldura el poate raci aerul din habitaclu. Actionarea
compresorului e realizata de motorul vehiculului, de aceea consumul de
combustibil va creste la utilizarea lui.
|
SISTEMUL DE TENSIONARE A CENTURII
|
La o intindere
fulgeratoare a centurii aceasta se blocheaza automat prevenind deplasarea
persoanei.
|
SONDA LAMBDA
|
Detecteaza oxigenul
din gazele de esapament, ajutand mult catalizatorul care nu poate filtra
decat in cadrul unei mici ferestre lambda.
|
SPACEFRAME
|
Rame de aluminiu
intalnite la modelele Audi A8 si A2 care reprezinta de fapt scheletul
caroseriei. Avantajul acestui tip de caroseriei este greutatea foarte mica,
cu 40% mai usoara decat un schelet din otel. Dezavantajul il reprezinta
reparatiile complicate in cazul unui accident.
|
SPOILER
|
Parte integranta a
mașinii care ajuta la o ventilatie optima a motorului si reduce forta
ascensionala sau rezistenta aerului.
|
SRS (Supplemental Restraint System)
|
Sistem suplimentar
de limitare a miscarii intalnit si la airbagul șoferului dar si la cel al
pasagerilor.
|
SUBVIRARE
|
Fenomen care apare
pentru ca rotile din fata nu vireaza la fel de mult pe cat se doreste. Rotile
din fata nu au o aderenta prea buna si nu pot vira in mod eficient. Solutia
este reducerea vitezei pentru a permite rotilor din fata sa isi recapete
tracțiunea. O masina intrata in subvirare are tendința de a merge drept
opunand rezistenta la virare. Un numar mare de vehicule sunt proiectate sa
intre in subvirare deoarece este mai usor de contolat decat supravirarea.
|
SUPAPA DE OCOLIRE
|
Supapa care permite
ca lichidul sau aerul sa circule printr-un filtru. In cazul unui filtru de
ulei, supapa de ocolire permite uleiului sa circule chiar si atunci cand
filtrul este infundat.
|
SUPAPE
|
Totalitatea
supapelor de admisie si evacuare ale unui motor. Rolul supapelor este de a
ajuta motorul sa respire mai bine la o turatie mai mare si sa produca mai
multa putere. Un motor V6 cu 24 de supape are patru supape pentru fiecare
cilindru, iar unul V8 cu 16 supape are doua pe fiecare cilindru.
|
SUPRAVIRARE
|
Situatie care apare
atunci cand se franeaza dur in timp ce masina vireaza. Spatele mașinii pierde
aderenta si incepe sa se miste in directia de mișcare. Acest procedeu, de
supravirare, este dificil de controlat si poate cauza răsucirea mașinii.
|
T
|
|
TACHET
|
Reprezinta un
element care deschide si inchide supapele cilindrului. Tachetii mai sunt
folositi la motoarele care nu au arbore cu came in chiulase pentru a deschide
si inchide valvele.
|
TACHET DE SUPAPA
|
Element care
exercita prîntr-o mișcare verticala presiune asupra lobului arborelui cu came
aflat într-o mișcare de rotatie.
|
TACHET DE SUPAPA HIDRAULICA
|
Acest tip de tachet
foloseste presiunea hidraulica a uleiului pentru a functiona. Principalul sau
avantaj este ca reduce zgomotul, uzarea valvelor precum si ajustarea
periodica a acestora.
|
TCS (Traction Control System)
|
Reprezinta reglarea
asistata a patinarii tractiunii.
|
TDI (Turbo Diesel Injection)
|
Denumire patentata
de Volkswagen pentru motoarele diesel construite de ei. Inovatia o reprezinta
combinatia dintre injectia directa si supraalimentarea motoarelor. Rezultatul
este un consum mic si o putere mai mare a motorului.
|
TELEMATICA
|
TELE
(telecomunicatii) + MATICA (informatica) Transferul informatiilor si datelor
relevante pentru trafic dinspre si inspre automobil. Scopul este de a
imbunatati fluxul de circulație.
|
TEMPOMAT
|
Instalatie de
reglare a vitezei care mentine constanta viteza de deplasare a
autovehiculului, fără ca șoferul sa apese pedala de acceleratie. A fost
inventat de firma Mannesmann VDO
|
TERMOSTAT
|
Parte integranta a
sistemului de racire a motorului. Termostatul ajuta la mentinerea unei
temperaturi a motorului in limitele normale. Cand motorul este rece,
termostatul este inchis. Astfel agentul de racire al motorului nu circula.
Imediat ce temperatura motorului urca termostatul se deschide si agentul de
racire incepe sa circule prin radiator.
|
TIJA PANHARD
|
Articulație
laterala, paralela cu arborele fix cu un capat atasat de caroserie si cu unul
fixat de arbore.
|
TMC (Traffic Message Channel)
|
Furnizarea
digitalizata a informatiilor din trafic la radioul mașinii.
|
TRACȚIUNE INTEGRALA (QUATTRO)
|
Acest tip de
tracțiune distribuie fortele motrice permanent si variabil pe rotile din fata
si spate. Permite transferarea maxima a fortei asupra pistei indiferent de
tipul drumului. Quattro ofera antrenare pe directia inainte daca o singura
roata are aderenta la drum. Avantajele unui motor cu quattro sunt: uzura
scazuta a rotilor, rezerve extinse de siguranța, siguranța activa la cel mai
inalt nivel si o valoare superioara a acceleratiei.
|
TRACȚIUNE PE FATA
|
Rotilor din fata le
este distribuita puterea motorului. Tracțiunea fata este superioara celei
spate datorita comportamentului bun al automobilului in conditii de drum
proaste. Spațiul habitaclului este optimizat datorita amplasarii componentelor
tractoare in partea din fata a mașinii.
|
TRACȚIUNE PE SPATE - RWD (Rear Wheel
Drive)
|
Toata puterea este
directionata catre rotile din spate. Avantajul acestei tractiuni este
manevrabilitatea si accelerarea superioara. Pe un drum prost, cu denivelari
tracțiunea spate nu este recomandata.
|
TRACȚIUNE PE TOATE ROTILE - AWD (All
Whell Drive)
|
Puterea motorului
este trimisa la toate cele 4 roti. Sistemele AWD sunt superioare celor 4WD
deoarece pot fi folosite indiferent de starea drumului. Acest sistem dispune
de un diferențial care permita rotilor din fata si din spate sa se invarta la
viteze diferite. AWD asigura o buna tracțiune.
|
TRANSMISIE
|
Mecanism prin care
se cupleaza vitezele iar puterea motorului este transmisa rotilor. Acesta
mentine un maxim de putere a motorului asupra rotilor in orice moment. Fără
existenta transmisiei motorul ar invarti prea repede rotile. Folosirea
acestui sistem reduce rotatiile pe minut si permite motorului sa puna in
mișcare rotile.
|
TRANSMISIE AUTOMATA
|
Cutie de viteze
automata care se schimba in functie de viteza, incarcatura si conditii de
drum. Poate fi de doua feluri: electrica si hidraulica.
|
TRANSMISIE PRIN CUREA
|
Acțiunea cutiei de
viteze ajunge la motor prin intermediul unor curele de cauciuc sau de piele,
ale rotilor de transmisie.
|
TRANSMISIE PRIN LANT
|
Rotile dintate prin
care se face transmisia de la un arbore la altul sunt legate de un lant care
antreneaza dintii rotilor.
|
TRANSMISIE SELECTIVA
|
Alta denumire pentru
transmisia manuala, la care viteza poate fi selectata direct. Este diferita
de transmisia progresiva la care vitezele trebuiau schimbate in ordine.
|
TURBINA CU GAZE
|
Motor cu combustie
interna foarte silentios, pentru ca lipsesc exploziile interne si pistoanele.
|
TURBOCOMPRESOR
|
Tip de compresor a
carui roata de compresie este actionata de o turbina care se roteste in
gazele de esapament. Turbocompresorul ofera energie gratuita dar poate cauza
o pierdere a puterii motorului atunci cand nu exista gaze de esapament. Acest
tip de compresor se foloseste la motoarele diesel pentru ca acesta emana o
cantitate mai mare de gaze de esapament.
|
TURBODEFAZARE
|
Intarzierea
inregistrata din momentul apasarii acceleratiei si pana cand motorul dezvolta
puterea necesara.
|
TURBOINCARCATOR
|
Dispozitiv de
incarcare pus in funcțiune de gazele de esapament ale motorului. Cu ajutorul
gazelor fierbinti din conducta de evacuare turbina invarte compresorul.
Acesta la randul lui mareste admisiunea de aer care combinata cu combustibil
produce mai multa putere. Turboincarcatoarele folosesc compresoare
centrifuge.
|
TUROMETRU
|
Instrument de bord
prezent la majoritatea mașinilor cu ajutorul caruia se masoara numarul de
rotatii pe minut ale motorului.
|
U
|
|
ULEI
|
Uleiul protejeaza
partile vitale ale motorului si împiedică griparea acestuia. Uleiurile cu o
vascozitate scazuta la temperaturi mici circula mai rapid si protejeaza mai
bine motorul. Uleiul cu o vascozitate ridicata, la temperaturi mari, previne
contactul direct dintre partile metalice ale motorului.
|
ULEI SINTETIC
|
Asigura o mai buna
protectie motorului comparativ cu uleiul mineral traditional insa pretul
acestuia este aproape triplu. Acest tip de ulei nu este obtinut din titei, ca
cel mineral.
|
UNGHI DE ALUNECARE
|
Reprezinta diferenta
unghiulara dintre directia in care se invarte un pneu si planul roții. Acest
unghi ia nastere datorita indoirii peretilor interiori ai pneului si ai
suprafetei de rulare.
|
UNGHI DE FUGA A ROTILOR
|
Unghiul realizat de
o linie verticala si axa de direcție a mașinii atunci cand privim din
lateral. Unghiul se masoara in grade si minute.
|
UNGHIUL DE BRACAJ
|
Reprezinta unghiul
realizat de planul circumferintei unei roti si o linie verticala. Cand avem o
valoare negativa a unghiului partea de sus a roții se inclina spre interiorul
mașinii. Cand unghiul este pozitiv partea de sus a roții se inclina spre
exteriorul mașinii.
|
V
|
|
V-TEC
|
Denumire pentru o
deviere a axei cu came de la Honda. Cei de la BMW numesc aceasta deviere
Vanos.
|
VALVA BLOW-OFF
|
Valva care se
deschide atunci cand se atinge o anumita presiune pentru a elibera din
presiunea excesiva acumulata. Este folosita de obicei impreuna cu o
instalatie turbocompresor.
|
VALVETRONIC
|
Tehnica de reglare a
umplerii motorului patentata de cei de la BMW prin care se obtine o economie
de combustibil de 10%. Este de fapt cursa ventilului pentru ca reglarea
umplerii motorului nu se mai face in trepte prin intermediul unei comenzi de
putere.
|
VANOS
|
Denumire data de cei
de la BMW comenzii variabile a axei cu came. Rotirea in faze a acestei axe cu
came combina capacitatea de antrenare la turatie mica cu randament ridicat.
|
VASCOZITATEA
|
Reprezinta
vascozitatea. Este foarte importanta la alegerea uleiurilor de motor,
clasificate dupa diverse clase de vascozitate.
|
VEHICUL CU EMISIE SCAZUTA DE GAZE -
LEV (Low Emission Vehicle)
|
Tip de vehicule care
intrunesc un standard al emisiilor de gaze mult mai riguros decat cel impus
de Agentia Europeana de Control al Emisiilor de Gaze. Honda este unul din
producatorii care comercializeazavehicule pe benzina cu emisii scazute de
gaze.
|
VEHICUL DE TEREN
|
Vehiculele care sunt
folosite pe teren neamenajat sau accidentat. In aceasta categorie intra
vehiculele folosite in agricultura sau in constructii.
|
VEHICUL DE TONAJ MEDIU
|
Toate vehiculele
care cantaresc intre 6 si 11 tone.
|
VEHICUL ELECTRIC
|
Toate vehiculele
care folosesc ca sursa de energie sisteme electice exclusive sau hibride.
|
VEHICULE DE MARE TONAJ
|
Toate vehiculele
care cantaresc intre 11 si 15 tone. In aceasta categorie intra si camioanele
de teren.
|
VILBROCHEN
|
Denumire pentru
arborele care transforma in mișcare rotativa, mișcarea liniara a pistoanelor.
Acest tip de arbore este legat de transmisie.
|
VISCO-CUPLAJUL
|
Se întâlnește la mașinile
cu tracțiune integrala si foloseste la cuplarea flexibila a axului fata si
spate. Atunci cand apare o neconcordanta intre turatia fata si spate,
visco-cuplajul transfera puterea la axul care are o aderenta mai mare.
|
VOLANT
|
Denumeste un disc
din fier sau otel care este pozitionat in spatele vilbrochenului furnizandu-i
acestuia o forta centrifuga.
|
VOLANUL MULTIFUNCTIONAL
|
Acest tip de volan
este prevazut cu mai multe comenzi ale instrumentelor de bord, facilitand
accesul șoferului. Exista comenzi pentru radio sau tempomat.
|
Предлагам преводи на румънски език. Не се колебайте да се свържете с мен! Телефон: 00 40 743 82 84 61. Ofer traduceri și servicii de interpretariat din limba bulgară în limba română și viceversa. Pentru comenzi sunați la numărul de telefon 0743 82 84 61. Lucrările pot fi expediate în toată țara prin curier rapid! Confidenţialitatea informaţiilor conţinute în materialele ce urmeaza a fi traduse este garantată 100% !
duminică, 18 septembrie 2016
Mic dicționar tehnic auto
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu